Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

The Elder Scrolls Online - Morrowind - Xbox One

Fler recensioner
05 JUL 2017

"En trevlig resa utan direkt mål"

Det är nu nära 3 år sedan onlinerollspelet Elder Scrolls Online släpptes med varierande framgång och blandat mottagande efter nästan sju års utveckling. Men skam den som ger sig, Bethesda har med en dåres envishet fortsatt att uppdatera och polera på spelet.

Den nya expansionen till Elder Scrolls Online med undertiteln Morrowind ger oss bland annat en ny klass att spela och det nya området Morrowind att utforska. Om namnet låter bekant kan det bero på att det är skådeplatsen för Elder Scrolls III som släpptes för 15 år sedan. För dig som var med redan då blir det ett förhoppningsvis nostalgiskt återseende. Om du skapar en karaktär och väljer att hoppa över introduktionsguiden hamnar du i samma båt som när du startar Elder Scrolls III, det är bara för dig som spelare att börja utforska och plocka uppdrag. Det som ska föreställa huvuduppdraget i Morrowind är att hjälpa halvguden Vivec som har råkat ut för en mystisk sjukdom, och han ber oss som spelare att vara hans ögon och öron för att ta reda på vad som händer. Det är som vanligt i Elder Scrolls inte nödvändigt att följa några huvuduppdrag eller historier, om man inte vill.

Morrowind är mykologens våta dröm.


Det går även att ta en redan skapad Elder Scrolls Online-karaktär och resa över till Morrowind. Det finns mycket fler typer av uppdrag där du ska hjälpa invånarna på olika sätt, till exempel att hjälpa gruvarbetare eller hjälpa slavar på rymmen.

Elder Scrolls Online känns egentligen inte som att spela ett online som brukar ha sina vanliga onlinerollspelsuppdrag, som att plocka visst antal svansar, tassar eller andra kroppsdelar. I stället känns detta, inklusive den här Morrowind-expansionen, som att spela ett vanligt "offline-rollspel". Det finns många typer av uppdrag, till exempel stöter du på en gammal lönnmördar grupp som behöver din hjälp. Variationen på uppdragen är bra, det är lätt att lockas på sidospår och glömma vilket uppdrag du hade tänkt göra egentligen.

Helt plötsligt tröttnade grillen om började löpa amok så att flintastekarna flög som frisbees genom luften. Tyvärr behövde jag döda den.


Startområdet i Morrowind heter Vvardenfell och är ett stort intressant område där det är belönande att vandra omkring och upptäcka nya saker, hitta olika typer av uppdrag och bara utforska. Spelare kan avancera mot nästa nivå genom att hitta ett område, slå ihjäl monster eller göra uppdrag. Eftersom Vvardenfell är stort och man vill ibland resa snabbt, då är wayshrine ett bra sätt. Ett wayshrine är ett teleporteringssätt som fungerar från kartan men som kostar ingamevaluta. För att teleportera sig gratis kan man springa till ett wayshrine och använda den för att ta sig ett annat. Dock behöver man ha upptäckt det wayshrine man vill hoppa till innan det går att använda det. Eftersom det ger erfarenhet att springa omkring och upptäcka saker, slå ihjäl djur eller ovänliga personer känns det belönande att vara till fots. Om du har samma samlarmentalitet som en ekorre och plockar på dig allt du kan ska du se upp för väskorna blir snabbt fulla.

Spelet har snygg och trevlig grafik, men ibland hänger den inte riktigt med i städer och på folks kläder. Det tar en stund för de högupplösta texturerna att dyka upp och få rätt upplösning, undertiden ser det ganska märkligt och gammalt ut. Detta kan dock vara ett konsolspecifikt problem som kan komma att lösas i framtida uppdateringar. Det är trevligt att springa omkring och se allt från stora svampar till lavan som kommer från vulkanen.

Röstskådespeleriet är bra gjort och det ger en trevligt djup i spelet. Platser känns igen från Elder Scrolls III trots att det utspelar sig 700 år före händelserna i det spelet. Här finns det igenkänningsfaktorer i ställens namn, till exempel Vivec City som vissa delar inte är färdigbyggda och Seyda Neen där du startar i Elder Scrolls III.

Morrowind innehåller en helt ny klass - Warden, till höger på bilden.


Den nya klassen då? Den heter Warden och är en typ av supportklass som använder magi för att hela andra och sig själv. Du kan också använda ismagiattacker och kalla på djur som kan slåss för dig. I takt med att du utvecklas kan du använda erfarenhetspoäng på att utveckla och förändra attacker. Det finns olika specialattacker inom varje gren, men du kan bara ha en aktiv åt gången. Det går även att låsa upp fler och byta ut egenskaper och förmågor i för att variera ditt spelande till olika situationer.

Varje upplåsning kräver dock egenskapspoäng och dem får du bara när du går upp i nivå, och det finns mycket att lägga det på. Utöver klassens egna färdigheter finns det även färdigheter inom hantverk, rasfärdigheter, vapen, rustning och annat som du kan spendera erfarenhetspoäng på. Hur klassen ska spelas är fritt, vill du ha tvåhandssvärd och lätt klänning eller en stav och fjällpansar är det fritt fram. Du måste faktiskt inte ha kläder alls, om du inte vill. Under spelets gång är det inga problem att bara förändra sig totalt och byta ut rustning och vapentyper för att testa något annat. Denna frihet till spelandet är trevligt och underlättade spelandet för min del, då jag efter 10 nivåer valde att byta från tvåhandsvärd till en sköld och enhandsyxa. Detta gjorde spelet mycket roligare för mig och jag tyckte det blev lite lättare att spela klassen. Men det är ändå inte riktigt min typ av klass då den är mest riktad till att vara stöd i grupper, att hela eller hantera många motståndare på en gång genom ismagi.

Elder Scrolls Online: Morrowind är ett onlinerollspel, men det är inte alltid det känns så.


Sammanfattningsvis är det en stor expansion som ger mycket spelande för pengarna. Det finns spelmöjligheter för veteraner i spelet så väl som för nya spelare, och det helt nya läget Battlegrounds icke att förglömma där de hågade kan slåss spelare mot spelare så att stickor och strån ryker. Som om det inte vore nog med ett fiendelag i det arenalikande upplägget där tre lag kämpar i ett vildsint alla mot alla-upplägg. Du kan som ganska ny spelare springa in i en grotta för att göra ett uppdrag och hitta spelare som nått maxnivån som gör samma sak. Om utvecklaren fortsätter att polera, putsa och envisas som de gör just nu kommer det även fortsättningsvis att finnas gott om speltid och sysselsättning. Men för att verkligen njuta av spelet behöver du prenumerera på plusabonnemanget, vilket gör Elder Scrolls Online till ett dyrt nöje

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime