Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

Titanfall 2 - Xbox One

Fler recensioner
07 DEC 2016
Titanfall 2

Action till .

3.8 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
199 kr

"Rätt spel vid fel tidpunkt"

Tajming kanske inte är allt, men Titanfall 2 tycker jag visar att det kan ha väldigt stor betydelse.

2014 kändes det som att genren förstapersonsskjutare hade börjar bli dammig, och allt som oftast var spelen som kom väldigt lika både varandra och allt som kommit de senaste åren. Men då kom Titanfall, en överraskande bra förstapersonsskjutare som på ett spännande och välgjort sätt kombinerade stort och mäktigt med litet och rappt. Här fanns de kraftfulla mekaniska robotfordonen (titanerna) som närmast kunde beskrivas som promenerande stridsvagnar och vapen dimensionerade därefter. Dessa kombinerades med snabba och svårträffade fotsoldater som med sina freerunning-förmågor i nästan alla avseenden var titanernas motsats. De kunde ta sig in i passager och korridorer där titanerna knappt kunde få in en fot, så bara för att du råkade befinna dig i och styra en titan var det ändå möjligt för soldaterna att sänka dig. Ytterligheterna var dessutom väl balanserade, och det kändes som att genren blev lite ny och spännande igen.

Samspelet mellan människa och maskin är en av grundpelarna i Titanfall 2.


Med Titanfall 2 har utvecklaren Respawn fortsatt i samma riktning, och det märks att de har blivit mer hemtama. Banorna är generellt sett bättre designade och låter klassernas olika fördelar komma till sin rätt, inte minst för fotsoldaterna som med hjälp av änterhaken har större frihet att improvisera än tidigare. Det går till och med att använda änterhaken på titaner, om du känner dig riktigt kaxig. Med lite träning går det att länka rörelser till ett rörelseflöde som gör soldater väldigt kluriga att träffa, men om de träffas bryts flödet och blir betydligt mer sårbara.

Titanerna är visserligen mäktiga och har stora vapen, men underskatta inte svårträffade fotsoldater.


Singelspelardelen av spelet är faktiskt förvånansvärt bra, i varje fall spelmässigt. Handlingen är trivial och ungefär lika djup som en vattenpöl, men om man tar sig an äventyret med ungefär samma mentalitet som när man vill titta på en korkad actionfilm, då erbjudet kampanjen spelmässigt en hel del underhållning. Och det kan ju inte föraktas, eller hur? Visst är det lika mycket en introduktion till multiplayerdelen av spelet som en singelspelarkampanj, men det tycker jag inte gör ett jota. Kampanjen är tillräckligt lång för att kunna stå på egna ben.

Multipplayerläget är riktigt gediget, och eftersom Respawn har lyckats göra spelet så balanserat både mellan soldater och titaner men även mellan olika klasser, så bordet det alltså finnas alla förutsättningar för att Titanfall 2 borde vara en succé där ute internet. Så varför är det inte det? Den enkla sanningen är bristen på spelare, och det tycker jag nästan uteslutande är Electronic Arts fel.

Allting handlar inte enbart om kontrasterna mellan människa och maskin, det finns flera klasser med olika specialiteter och förmågor hos bägge delarna.


På sätt och vis tycker jag nästan synd om Titanfall 2. När det första spelet kom 2014 kändes det som att genren med förstapersonsskjutare hade börjat gå i stå, vilket gjorde att Titanfall bidrog med en frist vindpust i en tilltagande FPS-dammighet.

Inte nog med att FPS-grenen har tagit sig i kragen sedan dess, bland annat med Blizzards Overwatch och kommande spel som finns släppta som spelbara betaversioner. Titanfall 2 hade dessutom det tvivelaktiga nöjet att lanseras i samma tvåveckorsperiod som två av genrens gigantserier kom med sina senaste spel - Battlefield 1 som kastade ut sina spelare på första världskrigets slagfält, samt Call of Duty - Infinite Warfare som kastar i sina spelare i rymden.

Vad spelar det då för roll att Titanfall 2 är ett mycket bra spel, och på näst intill samtliga punkter en förbättring jämfört med föregångaren. Den får ändå se sig överkörd och ångvältad av sina konkurrenter, nästintill huggen i ryggen eftersom både Titanfall 2 och Battlefield 1 är Electronic Arts-spel.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime