Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

Wasteland 2 - Director's Cut - Nintendo Switch

Fler recensioner
07 MAY 2019
Wasteland 2 - Director's Cut

Rollspel till .

3.3 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Så rätt men ända ganska fel"

Året var 2014 och jag var riktigt glad över att Wasteland 2 äntligen hade kommit, lite försenat men ändå så härligt "old school" datorrollspel. Hösten 2015 blev det ännu bättre när utvecklarna hade fortsatt att arbeta med det och släppte Directors Cut. Och nu, som uppstigen från en gammal armébunker stiger Wasteland 2 Directors Cut ut till Switch, men snubblar på en ganska oväntad tröskel.

Wasteland 2 är ett rollspel som utspelar sig i Arizona efter den stora nukleära katastrofen. Du ska göra uppdrag och försöka överleva i den radioaktiva miljön som inte bara är ogästvänlig i allmänhet utan full av mutanter, banditer och andra obehagligheter. Om det hela känns bekant kan det bero på att Wastelands-spelens pappa heter Brian Fargo - samme Brian Fargo ligger bakom första Fallout och The Bards Tale-serien. För de spelare som varit med ett tag är det ett tungt namn och med Wasteland 2 och den efterföljande Directors Cut visade Fargo och utvecklaren inXile att det visste hur en slipsten ska dras.

Spelet uppfyller de flesta postapokalyptiska klichéer du kan tänka dig.


Du styr en grupp lagbringare, Rangers, vars uppgift är just att bringa lag och ordning till vanligt folk och skydda dem från banditer, mutanter och andra kryp. I klassisk rollspelsanda är allting längst bort och det är inte alls säkert att raka vägen är den rätta. Spelet är fullt av knepig humor som man antagligen måste vara +30 år för att uppskatta fullt ut. När du fått ihop tillräckligt med erfarenhet får du poäng att dela ut på olika färdigheter, och även här finns det en hel det humor att uppskatta.

Du påverkar din omgivning och de människor du möter genom de val du gör, det påverkar storyn också på ett sätt som gör det till ett bra spel att spela om när man spelat igenom det en gång. Vissa spel bjuder inte på samma rika utbud av uppdrag och olika sätt att lösa dem på. Väljer du att rädda den ena eller den andra, hjälper eller stjälper du bosättningen? Folk kommer att prata, ryktet sprider sig och du bemöts olika beroende på vad du gjort tidigare. Hur du löser vissa uppdrag påverkar om du alls kan få andra, och emellanåt påverkar ditt val av lösning hur du har möjlighet att gå vidare senare. Det är, kan man säga, ganska omväxlande i ödemarken.

Striderna är turordningsbaserade, så du har gott om tid på dig att tänka.


Striderna är turordningsbaserade, vilket betyder att man kan tänka till, och inte behöver stressa för att klara ut striderna. På det viset är Wasteland 2 väldigt nära de gamla papper- och pennarollspelen, eftersom dina gubbars statistik påverkar vad du ser och missar även utanför strid. Egenskaperna och de kunskaper du valt påverkar vad du upptäcker, om du hittar den gömda ammunitionslådan eller om du lyckas undvika banditerna i vildmarken.

Wasteland 2 gör verkligen skäl för uttrycket att "content is king", för visst kunde ytan ha varit trevligare och ljuden mer omväxlande, men det är innehållet som gör spelet så bra. Alla genomarbetade sidospår och uppdrag, alla möjligheter, detaljrikedomen i den bakomliggande berättelsen och flexibiliteten. Det är som att stå på en finlandsfärja på Ålands hav och blicka ut mot horisonten - tittar man bara på ytan verkar det inte vara mycket att ha, men dyk ner i spelet och du vet aldrig vad du hittar. En viss nostalgisk förtjusning infinner sig eftersom det här är ett gammalt hederligt isometriskt rollspel från förr fast i nyare tappning.

Kontrollerna hade kunnat bli en mardröm, men utvecklarna har lyckats över förväntan.


Vilket leder till varför jag kanske behöver förklarar rubriken "Så rätt men ända ganska fel". Spelet i sig själv har faktiskt åldrats förvånansvärt bra, kanske just för att det skapat för att vara en modern version av datorrollspel á la 90-talet. Problemet är alltså inte att Wasteland 2 inte är ett bra spel, utan att Nintendo Switch är fel maskin för spelet av två anledningar.

Den första anledningen är grafiken. Om du sitter och spelar det handhållet så har den inbyggda skärmen så låg upplösning att många av skärmarna blir ett grötigt gytter av otydlig grafik som gör att spelet blir onödigt svårspelat. Om du dockar Switchen och spelar på en TV får du Full HD-upplösning, men det är så mycket text och små detaljer att du måste sitta nära skärmen eller använda kikarsikte för att gränssnittet ska fundera.

Den andra anledningen är att Switch rent krasst verkar sakna musklerna att kunna köra Wasteland 2 effektivt. Ofta har menyerna en liten fördröjning som gör att man för ett kort ögonblick undrar om man missade, animationerna är ryckiga på ett sätt som de inte är på de andra plattformarna, och ibland störtdyker skärmuppdateringen till vad som mer känns om bildvisning än animation.

Wasteland 2 är trots allt ett utmanande rollspel, framför allt om du gillar den gamla stilens rollspel, men spela det på en annan plattform är på Switch.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime