Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
16.00
Beställ innan 16.00, skickas samma dag!

Spelguiden

We Happy Few - Xbox One

Fler recensioner
30 JAN 2019
We Happy Few

.

4.0 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud
599 kr

"Psykedelisk efterkrigstid i ett slaget Storbritannien"

Den klassiska brittiskt styva överläppen har fått sällskap av droghysteriskt muntra mungipor i staden där glädje inte är ett alternativ eller ett val, det är obligatoriskt. Le eller dö.

Bakgrunden till detta bisarra spel är att Storbritannien har blivit besegrade i andra världskriget. I den lilla staden Wellington Wells tar man, för att hantera alla de gräsligheter befolkningen såg i kriget och under den efterföljande ockupationen, fram en drog som passande nog kallas Joy ("glädje"), som bland annat låter dig glömma det förflutna. Vad kan gå fel?

En dystopi där folket trippat på psykedeliska droger så hårt att leendet fastnat.


Du börjar som censorn och redigeraren Arthur Hastings på den lokala tidningen, och du får följa hans göranden och låtanden i förstapersonsperspektiv. Han är inte den allra tystaste smygaren eller bäste kämpen, senare i spelet kommer du att få spela andra karaktärer som är bättre på de sakerna, men han är jämnbra på det mesta vilket gör honom lättspelad. Ollie Starkey är en gammal soldat, som är förvånansvärt bra på att slåss medan Sally Boyle smyger som en katt. Det gemensamma trädet för kunskaper och erfarenheter gör att alla spelare kan spela karaktärerna utifrån sin favoriserade spelstil.

Det är extra positivt att man faktiskt kan välja svårighetsgrad även utöver detta, så att spelare som är mer intresserade av att utforska och lära sig mer om världen slipper bekymra sig om sådant som hunger och törst medan de som är sugna på en utmaning både drabbas av fysiska behov och fler, tuffa fiender som är mer vaksamma. Det saknas inte möjligheter att få den utmaning man själv trivs bäst med. Tycker du om att smyga och tycker det är för lätt är det bara att skruva upp "alertness" hos fienden, så blir det genast mycket svårare att ta dem med överraskning! Bra gjort av utvecklaren tycker jag!

Ska du likt Dorothy följa The Yellow Brick Road eller tar du en egen svängom i omgivningarna?


När man utforskar och ser sig omkring i det delvis förstörda landskapet kan jag inte låta bli att rysa emellanåt, det är helt enkelt en obehaglig stämning som ger pastellmunterheten en känsla av förruttnelse, död och förintelse. Det är förskräckligt synd att det hackar och hoppar ibland, och att det dyker upp laddskärmar när man minst anar det. Det är betydligt bättre nu, ska tilläggas, än det var vid lanseringen men helt problemfritt är det inte.

Världen bjuder, förutom enstaka problem med grafiken, på pussel och knepigheter som är välkomna avbrott i utforskandet. Hur kommer jag åt den där kistan? Hur kommer jag förbi de där poliserna utan att slå ihjäl dem? Hur kommer jag in i det låsta huset? Naturliga pussel kan man nästan kalla det, triviala men underhållande små utmaningar som gör det mer omväxlande att utforska. Det är tyvärr många hus som bara är fasader, en dekoration som inte går att varken utforska eller göra något med förutom springa förbi. Majoriteten av människorna du ser har ett par, kanske tre enradiga svar de svarar om du försöker prata med dem. Det hade gått att göra något mer intressant med en by full med folk än så.

Wellington Wells kan framstå som ett färgglatt paradis, men frågan är hur mycket som är äkta.


Spelet styr dig diskret men bestämt, så helt fritt är det inte. Men du har en hel del frihet att agera och utforska trots de bestämda målen och det faktum att du behöver avancera i historien för att komma vidare och se mer av världen. Det är en fin balansgång de går mellan att leda spelaren vid handen och släppa taget helt, och utvecklaren gör det bra. Det är precis lagom mycket styrning för att ge spelet en känsla av att man har något viktigt att göra, men det är fortfarande fritt fram att ta en paus i uppdragsfixandet för att utforska och se vad man kan hitta på för skoj med världen.

En av sakerna jag gillar allra mest i spelet är att du inte måste ha en arbetsbänk för att tillverka saker som du använder ofta, som helande salva till exempel. När du hittar och aktiverar nya skyddade ställen för dina personer att sova ut i kan du hitta recept på arbetsbänkarna och i de allra flesta fall behöver du bara hitta ingredienserna så kan du göra sakerna var du vill, när du behöver dem. Det besparar dig en väldig massa onödigt resande och väldigt mycket färre laddskärmar. De skyddade platserna påminner om gamla bunkrar, och alla är sammankopplade i ett tunnelnätverk så när du en gång aktiverat den magnetiska dörren så kan du snabbfärdas till och mellan alla platser du låst upp.

Det är något nästan Tim Burtonskt över galenskapen i Wellington Well.


Spelet sparar automatiskt ganska ofta och frikostigt, men det är ändå bra att ha flera sparfiler bakåt att tillgå för det kan komma tillfällen då man faktiskt vill få chansen att göra annorlunda, välja en annan väg eller göra något man i efterhand inser att man borde gjort i en annan ordning. Det finns ofta fler sätt att lösa problemet framför dig, frågan är bara om det man kom på först var det bästa eller bara det lättaste?

Det finns många sådana där små saker som gör att jag tycker om We Happy Few, och även om jag inte var extatisk från början så växte spelet ju längre jag kom. Efter ett tag börjar jag hitta mina egna utmaningar, för visst hade jag väl kunnat banka mig igenom lägret med banditer men vad hade varit utmaningen i det när jag istället kan försöka smyga mig förbi dem och försöka komma därifrån utan att ha rört en enda av dem? Det är föredömligt lätt att lära sig och komma in We Happy Few, det är lätt att återkomma till spelet efter en tids frånvaro också vilket i sammanhanget inte är att förakta. För spelare med oregelbundna spelvanor eller bara periodvisa möjligheter att spela är detta en extra bonus, att det är så okomplicerat att man i stort sett kan ta handkontrollen och fortsätta där man var och mycket lite är glömt. Det utlovade sandlådeläget är i skrivande stund på gång, sannolikt till nästa större uppdatering, och mer kommer. Det är dock en liten utvecklare med få anställda, men förhoppningsvis gör de väntan värd besväret. Av det jag sett hittills är oddsen goda.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
400 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

16.00

Beställningar innan 16.00, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2019 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime