Fri frakt
Fri frakt när du handlar för över 600 kr!
15.30
Beställ innan 15.30, skickas samma dag!

Spelguiden

XCOM - Enemy Unknown - PC

Fler recensioner
17 OCT 2012
XCOM - Enemy Unknown

Strategi till .

3.5 - Recension av: Ove Kaufeldt
Spelet som helhet
Spelkänsla
Grafik
Ljud

"Strategisk klassiker tillbaka igen"

Strategiexperterna tar sig an det hyllade strategispelet, men blir det flip eller flop?

Xcom - Enemy Unknown är turordningsbaserad strategi av den klassiska skolan. Ni som var med på den tiden det begav sig (det vill säga början av 90-talet) kommer att känna igen er, men för alla nytillkomna spelare kan det vara trevligt att börja från början. Du är överbefälhavare för en elitorganisation vars uppdrag är att försvara mänskligheten emot det utomjordiska hotet. Planeten är under attack, och det är du och dina soldater som ska försvara den. Du bygger din bas, forskar fram ny teknologi och leder trupperna genom striderna. Du är chefen för XCom, och du ser världen från två håll. Dels har du den övergripande strategiska översikten där du ser projekt, medlemsländer och händelser på en global skala, dels har du den personliga och närgångna översikten när du leder dina soldater i strid.

Den holografiska representationen av planeten visar hot, kraschade rymdskepp och uppdrag. Här ser du också vad som är på gång av det du schemalagt själv.


Den absolut viktigaste resursen är dina soldater, för i takt med att de blir mer rutinerade och skickliga kommer de att lära sig nya saker. De blir tuffare, modigare och mer träffsäkra. Utan bra soldater kommer du inte särskilt långt med försvaret oavsett hur mycket medlemsavgifter du drar in till organisationen från de länder du är satt att försvara. Därför är det en dum idé att slösa bort bra soldater på självmordsuppdrag. Forska fram bra rustningar, bra vapen och annan utrustning fort som ögat, för rymdvarelserna tar inga fångar och de ger ingen nåd. För att öka takten på hur snabbt du kan forska och hur mycket det kostar att tillverka saker behöver du utöka din bas, och eftersom planeten är under attack gräver vi ner basen för maximal säkerhet. Även här finns det ett taktiskt element, eftersom varje rum som ligger vägg i vägg med ett likadant rum ger bonusar väl värda att sträva efter.

Din bas är nergrävd för maximal säkerhet, fast du slipper du invaderande rymdvarelser i XCom anno 2012 ändå. På den gamla goda tiden kunde din bas invaderas och förstöras om du inte var beredd.


Uppdragen du skickar dina soldater på är av den mest varierande typen, fast man känner igen miljöerna efter ett tag. Det är en klar fördel, eftersom det är av yttersta vikt att kunna utnyttja terrängen på rätt sätt och ge soldaterna maximalt skydd samtidigt som de måste kunna skjuta på fienden. Spelet är turordningsbaserat, så du behöver inte fatta beslut på stående fot, vilket är ganska skönt. Du kan i lugn och ro studera slagfältet, vrida kameran och försöka förutse vad fienden ska göra.

För det är som ett enda stort schackspel, där du inte vet vart motståndaren är, vilka spelpjäser han har eller ens hur många de är. Du får försöka gissa, och att då ge sig ut på en helt okänd karta gör livet inte lättare direkt. Därför är det lite skönt när man laddar in en karta man känner igen, då har man åtminstone spelplanen klar för sig. I värsta fall kan du dra tillbaka dina trupper och fly fältet, hellre än att offra hela truppen i onödan om du skulle stöta på motstånd som är tyngre än du räknat med, men det får förstås konsekvenser för din organisation. Omvärlden börjar tvivla, de kan dra in bidragen och till och med lämna samarbetet.

Uppdragen kan variera, allt från att hitta och eskortera folk till att rädda civila eller bara rena extermineringsuppdrag.


Xcom är inte lätt. Det bjuder motstånd hela vägen, och om du har Ironman-läget aktiverat är alla beslut oåterkalleligt fattade. Men spel ska inte vara för lätta. De ska vara motsträviga, frustrerande och irriterande. Segern blir desto sötare och glädjen över att ha varvat spelet desto större. Visst kan man bli lite trött på vissa upprepningar, främst av damen som envisas med att kalla mig till olika ställen hela tiden och emellanåt känns grafiken inte som det modernaste jag sett, men å andra sidan är det ett väldigt tillfredsställande spel också. Det finns stämning och känsla, som när krypskytten elegant demonterar en rymdvarelses kranium, eller när en soldat lyckas lobba en handgranat precis rätt. När rymdvarelserna skjuter en officer man omsorgsfullt försökt avancera till något stort blir man förbannad och hämndlysten. Ett spel som kan bjuda på så många olika sinnesstämningar samma kväll är inte dåligt.

Ju mer du handlar desto mer rabatt får du!
100 kr
200 kr
300 kr
600 kr
Fri frakt

Nyheter

Kundtjänst

info@discshop.se

Discshop Svenska Näthandel AB
Box 131 74421 HEBY

Nyhetsbrev

Facebook

Håll dig uppdaterad, följ oss på Facebook

Instagram

Följ oss på Instagram! Discshop Instagram

Trygg e-handel

Discshop.se är certifierad trygg e-handlare Läs mer

Prisjakt.nu

9.12 av 10 Läs mer

Pricerunner.se

4.7 av 5 Läs mer

15.30

Beställningar innan 15.30, skickas samma dag!

Fri frakt

Fri frakt när du handlar för över 600 kr!

Bonusprogram

Din stjärnstatus gör skillnaden! Läs mer

Öppet köp

14 dagars returrätt på alla köp Läs mer
© 1999-2020 Discshop Svenska Näthandel AB | Org.nr. 556604-9952 | Cookies
Adlibris | Bamba - Leksaker | Discshop.fi | SF Anytime